onsdag 3 november 2010

Bordet - Del 2

Jaha, då var det dags igen. Jag kanske inte är den mest frekvente bloggaren men det får gå. Bordet är nu färdigt och jag har i skrivande stund faktiskt hunnit påbörja nästa projekt men mer om det senare.



Bordsskivan "in the making". Valet av ämne är björk som jag tänkt att köra på med lackbets. På bilden ser ni cirka hälften av bordsskivan som är nu limmad och fastspänd med tryck och "knektar". För att skivan inte ska slå sig så lätt väljer man alltså att använda limträbitar, då varje bit ämne blir mindre har man inte lika stor rörelse i träet.



Skivan är nu färdiglimmad och som ni ser på undersidan är det tanken att man ska få illusionen att skivan är 40mm tjock för att få ett mer gediget intryck men för att få den lättare har jag valt att göra "kantlister".



Nu är det hög tid för att få till det sista och få bordet hopmonterat. Tanken är att jag ska ha en fästplatta som benen ska sitta ihop med, fästplattan ska sedan sitta skruvad i bordsskivan. På bilden ser ni att benen fått tappar, så nu ska jag bara fixa fästplattan och motsvarande hål.



Woohoo, nu är faktiskt allt på plats och det börjar bli dags att släpa in grejjerna i lackboxen för lite betslack och några lager med lack.



Jag har valt nyansen mellanbrun och jag tycker att två lager gav mig rätt ton. Min tanke är att det ska se lite grovt och rustikt ut.



Skivan här är nu betsad 2 gånger och jag har precis slängt på första lagret med lack, ett par lager till så ska det tåla lite slitage och förhoppningsvis hålla länge.



Tadaaaaa! Färdigt! Jag blev rätt nöjd till slut! Jag kommer lägga in en ny bild när bordet väl kommit hem och har blivit installerat i sin hemmiljö. Skolans alla lysrör förstör lite av känslan då bilden blir lite väl ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar