torsdag 22 juli 2010

Silverlera, ett smidigt och formbart material

Födelsedagspresenter kan vara knepiga att komma på ibland men min påhittiga sambo skickade mig på en helgkurs i silverlera då jag fyllde år. Jag kan erkänna att jag inte tyckte lät så jättefränt men jag tänkte, asch man måste ju prova innan man dissar det. Sagt och gjort, jag och tre "damer" intog kurslokalen men stor lärolusta.

Silverlera är: Återvunnet silver från elektronik där leran skapas via ett bindemedel samt vatten som försvinner under bränningsprocessen av leran. Efter bränning har man 999 silver, jämförelsevis så ligger Sterling på 925 så vi snackar fin "skit" här.

Hur gör man då? Silverlera finns i små nätta förpackningar, tillräckligt att skapa ett par örhängen plus något halssmycke t ex. Det viktiga när man sätter i gång är att man har idéer klara för sig, för man måste jobba hyfsat snabbt så inte leran torkar vilket innebär att den kan spricka och bli ful. Man får verkligen tänka lera här, för att det är bara din fantasi som begränsar här. Olika avtryck kan göras, varför inte nån bit av en fräsig strukturtapet eller något annat kul.



Här ett par av mina kreationer efter själva bränningsprocessen. I båda dessa har små zirkoner används som funkar bra att bränna plus att det blir lite BLING. Man använder en enkel butanbrännare på leran tills den ser lite svagt rosa ut. Nu har alltså bindemedlet brunnit bort och kvar finns bara silvret. Putsning kan ske på flera sätt, via stålborste som avslutas med en agatsten eller tumlas i tumlare för hög finish.



En helgs arbete, där vi provade en hel olika tekniker för att få en inblick vad man hitta på med den smidiga silverleran. Bladet t ex, tillverkades genom att pensla på ett vanligt blad runt 6-7 omgångar med paste (en lösare form av lera). Ett bra exempel på hur stor friheten är med denna produkt.



Så här snyggt kan det bli med en snygg förpackning till :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar